Rss Feed Facebook button

Saldot

Edellinen viikko oli taas ihan hyvä treeniviikko…ja olihan se muutenkin.

 

Mikäli ynnäsin viikon liikuntamäärät oikein, niin harjoitteisiin kului aikaa minuutilleen 15h.

 

Tästä ponnistetaan kohti alkavaa viikkoa. Mukavaa sellaista…

 

 

Ennätys

Kun aloittelin blogia kesäkuussa 2010, niin kirjoitin lähes jokaiseen blogipäivitykseen tarinoita muiden tyyppien seikkailuista. Viime vuosina olen nostanut esille vain muutamia tapauksia.

 

Mikä selittää muutoksen? Vaikuttaa siltä, että varsinkin vaativat naparetket ovat vähentyneet. Pohjoisnavalle ei ole hiihdetty aikohin, osin heikkenevästä jäätilanteesta johtuen ja osin siksi, että sponsorien rahahanat ovat menneet kiinni.

 

Esimerkiksi Pohjoisnavalle hiihto ei enää nosta sellaisia otsikoita kuin menneinä aikoina. Huikeana fyysisenä ja henkisenä suorituksena se on tietenkin aivan eri planeetalta kuin vaikkapa Everestille nousu.  Itse asiassa Pohjoisnavalle hiihto on mielestäni ehkäpä kovin suoritus mikä minulle tulee mieleen.

 

Harmi vaan, ettei juoksu sinne tule kysymykseenkään. Jalkasin voisi tietenkin edetä, mutta ei sitä juoksuksi voisi kuvailla.

 

Liikutpa sitten jäätiköillä tai aavikoilla, niin rahareikiä..vai pitäisikö käyttää ilmaisua ”raharailoja” on riittämiin. Luvat, vakuutukset, varusteet ja niiden roudaaminen paikkoihin, johon eivät reittikoneet lennä…vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.

 

Vielä otsikoista sen verran, että aina silloin tällöin media nostaa esille henkilön, joka on tehnyt ”mahdottomasta mahdollisen”.

 

Yksi tällainen tapaus on 16-vuotias australiaisneito Jade Hameister, joka hiihti nuorimpana naisena etelänavalle. Hän teki samalla niin sanotun Polar Hat Trick´n eli on hiihtänyt pohjoisnavalle, Grönlannin jäätikön halki ja etelänavalle.

 

Tuosta pohjoisnavalle hiihdosta voi sanoa, että minä en nosta sitä suoritusta ihan taivaisiin, sillä kyseessä ei ole perinteinen Kanadasta Pohjoisnavalle hiihto vaan  noin kahden viimeisen asteen (88-90) ja 150km hiihto. Oli se silti hiton kova suoritus (tuolloin) 14-vuotiaalta.

 

Jade on saanut National Geographic-kanavasta hienon yhteistyökumpanin. https://www.nationalgeographic.com/adventure/destinations/antarctica/teen-skier-historic-antarctic-polar-hat-trick/

 

Maineikas kanava tuo hänelle myös yhteistyökumppaneita.

 

Oman jäätikköseikkailun järjestelyt ovat sillä mallilla, että olen tehnyt eräälle kanavalle ehdotuksen seikkailun kuvaamisesta, jonka hoitaisin pääasiassa itse…tai oikeastaan se tehtävä lankeaa retkuntakaveri Antin tehtäväksi.

 

Juttelin perjantaina hyvän ystävän kanssa ja hänen johtamansa yritys on (alustavasti) lupautunut sponsoriksi. Se on toteutuessaan ensimmäinen soppari, joka toisi myös kaivattuja sponsorieuroja (pian hupenevaan) retkikuntakassaan.

 

Kassasta pitää pulittaa etukäteen mm.lähes 30.000 euron rahasuoritus mahdollista jäätiköltä evakuointia varten.

 

Treenasin lauantaina yhteensä 2h45 min. Tämän päivän tavoite on pistää vielä vartilla paremmaksi:-)

 

 

 

Tankki täyteen superia

Minulla on (hämärä) muistikuva mainoksesta, jossa autoilija pyysi bensapoikaa pistämään tankin täyteen superia.

 

Sitä voi tankata muutakin superia, kuten superfoodia.

Olen suhtautunut pikkuisen kriittisesti tuohon sanaan, mutta fakta on kuitenkin se, että osa ruoasta tekee hyvää ja osa ei.

 

Erilaisia TOP -listoja löytyy musiikin lisäksi superfoodeista. Yksi yleisimmistä listan kärkisijoilla viihtyvä mustikka. Ja nimenomaan villi mustikka, jota saa jopa ilmaiseksi, kunhan jaksaa poimia. Ja jos ei huvita, niin pakastealtaasta niitä alle kympillä kilo.

 

Mustikka sopii juoksijoillekin pahuksen hyvin, kuten oheinen artikkeli kertoo. https://www.outsideonline.com/2128816/definitive-superfood-ranking?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=facebookpost

 

Keräsin viime syksynä pakkaseen kymmeniä litroja pihlajanmarjaa. Jossain päin maailmaa tuosta vitamiinipommista maksettaisiin vaikkapa kuivattuna jauheena satoja euroja kilo, mutta kun sitä on syksyisin puut täynnä, niin me emme näe sen arvoa.

 

Se on kuitenkin yksi terveellisimmistä marjoista. Hakkaa mennen tullen C-vitamiinimäärässä vaikkapa appelsiinin. Käytän pihlajaa smoothiessa. Siellä sen hiukka kirpeä maku sekoittuu muiden ainesten sekaan.

 

Perjantaina oli tuplatreeniä. Ekana juoksua ja sit vähän toisenlaista harjoitetta. Sama on laulu lauantaina.

 

Rentoutusta

Tänään on tuplatreenipäivä. Juoksua ja lihaskuntotreeniä.

 

Eilinen lepo ja takkatuleen tuijottaminen rentouttivat kehon ja mielen.

 

Tästä aasin siltana., menen illalla vielä rentoutumaan. En baariin vaan joogastudiolle Kauniaisiin. Äänikylpyyn. Kävin siellä vuosi pari sitten ja se oli mielenkiintoinen kokemus.

 

Hyvää viikonloppua!

Video (lumisesta) Saharasta

Ensi viikolla alkaa tosi mielenkiintoinen valmennus.

 

Minuun oltiin viime syksynä yhteydessä ja kysyttiin kiinnostusta ottaa vastaan ihan uuden kaltainen valmennuspesti.

 

Sana ”uusi” on meikäläiselle taikasana. Ei muuta kun innolla ekaan  palaveriin ja aika pian toiseenkin. Ilman intoa ja roihua ei kandee lähteä mihinkään projektiin.

 

Kyseessä on about helmi-syyskuun aikana tapahtuva valmennus, jota pääsee seuraamaan myös TV:n ja netin kautta!

 

Kyseessä on sopiva sekoitus henkistä ja fyysistä valmennusta. Ainakin tässä jälkimmäisessä saan apuja tosi kovilta ammattilaisilta.

 

Kirjoitin pari päivää sitten, että Saharassa on satanut lunta. Tältä siellä näytti…https://video.nationalgeographic.com/video/news/180109-algeria-sahara-rare-snow-vin-spd?utm_source=Facebook&utm_medium=Social&utm_content=link_fbadv20180110video-saharasnowvideo&utm_campaign=Content&sf178862252=1

 

Olisi ollut aika friikkinä, mikäli Saharan halkijuoksun aikana olisi satanut lunta.

 

Otan tänään liikunnan tosi iisisti. Kevyt kävelylenkki ja takkapuiden mäiskiminen saa riittää.

 

 

 

 

 

 

 

 

Seinä

Juoksuhurmiota kutsutaan englanniksi ”runners high” (Runners World kirjoitti pari vuotta sitten, että juoksijan hurmiomaisella pilvitilalla ja marisätkän pössyttelyllä on paljon yhteistä…)

 

No, tämän päivän juoksulenkillä pilvet kertyivät pään yläpuolelle, niin ”hyvin” se meni.

 

”Hitting the wall” on englannin kielinen ilmaisu sille, kun lenkillä tulee seinä vastaan. Maratoneilla se tapahtuu usein pian 30 kilsan tolpan jälkeen.

 

Tänään ei tarvittu 30 kilsaa. Se tuli paljon ennen sitä.

 

Ja olen siitä tyytyväinen. Siinä harjoittelussa on kysymys. Mitä tehdä, kun se seinä tulee vastaan?

 

Usein juoksijat alkavat harppomaan, kun kroppaan iskee väsy. Oikea tapa on lyhentää askelta ihan reilusti. Siis paljon miniaskelia.

 

Kun tulin kotiin, niin ravitsin kehoani energisoivalla smoothiella, jossa oli banaania, tyrniä, puolukkaa ja maitoa. Illalla sauna ja takkaan tuijottelu hoiti loput.

 

 

Lunta

Kun juoksin Saharan halki, niin kuljimme alueilla, joissa ei ollut satanut vuosikausiin..tai ehkä vuosikymmeniin.

 

Matkaan muutaman viikon kuluttua Saharaan alueelle, joka on kohtuu lähellä Algeriaa… jossa on lehtitietojen satanut lunta.

 

Olisihan se aika mielenkiintoista lasketella persmäkeä dyyneiltä alas.

 

Tiistai on tupla-treenipäivä. Juoksin 1h45minuuttia reppu selässä, sillä Juoksija-lehden kenkätestit ovat taas (vaihteeksi) alkaneet.

 

Olen tähän mennessä juossut testilenkkeja New Balancen ja Adidaksen kengillä. Molemmat yllättivät positiivisesti.

 

Tein juoksulenkillä ylämäissä kimmoisuusharjoitteita, joyka tuntuvat (ihan saletisti) huomenna pohkeissa.

 

Päivän toisen treenin vuoro on myöhemmin iltapäivällä. Mikäli olisin normihommissa, niin arkipäiville olisi tosi vaikea mahduttaa kahta harjoitusta. Palautumiseen kun on varattava riittävästi aikaa.

 

 

 

 

Yhteistyössä

Kuten tuossa jokunen päivä sitten kirjoittelin, niin tässä on syytä aktivoitua monin eri tavoin ennen seuraavaa seikkailua.

 

Yksi kehityskohde liittyy sponsoreiden hankintaan. Olen jo jutellut yhden potentiaalisen kumppanin kanssa ja monia vastaavanlaisia keskusteluja on vielä edessä.

 

Yhä useammassa tapauksessa päätöksenteko rahoituksesta tapahtuu ulkomailla.  Suomesta on tullut sporttipuolella(-kin) sivukonttorimaa. Täällä on nippa nappa muutama henkilö vastaamassa tehtävistä, joita aiemmin hoiti parikymmentä henkilöä.

 

Ja jonkun vuoden kuluttua ne tehtävät hoidetaan Tukholmasta käsin. Tätä on jo itse asiassa tapahtunut.

 

Aloitin treeniviikon kevyesti. Aerobista (matalatehoista) liikuntaa 1h20min pienen (6-7 kg) lisapainon kera.

 

 

 

 

 

Länsiväylä

Huomasin tänään paikallislehdestämme ”Länsiväylästä” , että siellä oli pieni juttu tulevasta Saharan juoksuseikkailusta. Se artikkeli tuli kyllä ihan puun takaa, mutta olipahan mukava yllätys!

 

No, jos siellä on uusia blogiani lukevia ihmisiä, niin tiedoksi, että mukaan vielä mahtuu.https://vetikkotravel.com/juoksuseikkailu-saharassa-seikkailujuoksija-jukka-viljasen-mukana/

 

Mietinnässä on seuraavan juoksuseikkailun dokumentointi. Olen ollut jo erääseen tahoon yhteydessä ja nyt odotan heidän reaktiotaan.

 

Maikkari esitti vuonna 2009 dokumentin etelämantereen matkasta. Sen nimi oli ”pitkä matka”. Sitä kuvattiin kotomaan lisäksi mm. Espanjassa, jossa pidin pitkän harjoitusleirin kesällä 2008.

 

 

 

Lyijyä

Jaloissa on extra pari kiloa lyijyä, sen verran raskailta ne nyt tuntuvat.

 

Joulukuun puolivälissä juoksuaskel oli kevyt, mutta sitä oli myös treenaaminen.

 

Ennen joulua alkanut kuuri painoi etenkin tänään jaloissa. Viimeinen kilsa, joka oli enemmän tai vähemmän nousua tänne mäen päälle tuntui hapottavalta.

 

Mutta olin myös tyytyväinen. Irvistys pitääkin näkyä kasvoilta. Mikäli askel tuntuisi nyt lennokkaalta, niin jotain olisi pielessä.

 

Viime yön ja aamun pakkasen jäljiltä polut olivat jäätyneet, ainakin monin paikoin. Olen vältellyt polkuja syyskauden lenkeillä, sillä ne ovat olleet niin mutaiset, ettei metsikössä juoksusta ole tullut mitään.

 

Juosijn hissukseen 2h20 minsaa. Sen jälkeen saunassa makoilu teki eetwarttia. Pidän maanantaina ansaitun leopäivän.

 

Mikäli arktiset seikkailut kiinnostavat, niin tässä mainio (kolmiosainen) dokumentti Yle Areenasta.

 

https://areena.yle.fi/1-3988517

 

 

 

 

Viimeisimmät artikkelit

Arkistot