Rss Feed Facebook button

Kohti Lappia

Keskiviikkona on ultrapitkän suorituksen vuoro.

 

Ajamme täältä Espoosta Ylläkselle kartanlukija- Kirsin ohjeiden mukaisesti. Matkaa kertyy noin 1000 kilsaa per siivu.

 

Ylläksellä järjestetään NUTS´n järjestämä polkujuoksukisa, johon Kirsikin osallistuu.Hänelle ja kanssakilpailijoille kertyy taivallettavaa 105 km.Muitakin matkoja on tarjolla.

 

On ihan kiva piipahtaa Lapissa näin kesäaikaankin. Pidän samalla pienen hengähdystauon harjoittelusta.

 

Juoksukamppeet lähtee toki mukaan, mutta treenien määrä jää pohjoisessa kohtuu vähäiseksi.

 

Kirjoitin jokunen päivä sitten (juoksjoiden) ylirasittumisesta ja mihin se saattaa johtaa. Linkitin blogikirjoitukseni yhteyteen jutun Outside -lehdestä, jossa kerrottiin ultrapitkien matkojen korpitaivalluksista.

 

Ylen nettisivuilla on kaksi ajankohtaista artikkelia ylirasityustilasta ja mihin se voi johtaa. EM-kisoissa säväyttäneen Arttu Vattulaisen kausi on ohi ennen kuin se ehti edes startata. ”Toipuminen kevättalvella alkaneesta ylirasitustilasta ei ole edennyt odotusten mukaisesti, joten ainoana vaihtoehtona on unohtaa kesän kilpailut ja rauhoittaa tilanne, 27-vuotias Vattulainen avaa (Lähde:YLE)

https://yle.fi/urheilu/3-10868488

 

Ja sitten on ”tapaus Ella Räsänen. Erittäin lupaava juoksija katosi estraadeilta moneksi vuodeksi. Ja tässä syy….

”Loppuvuodesta 2013 oli jo viitteitä siitä, että Räsänen ei palaudu kunnolla. Hän oli väsynyt eivätkä harjoitukset purreet. Räsäsen kroppa oli sekaisin: aineenvaihdunnassa ja hormonitoiminnassa oli ongelmia ja hänellä oli univaikeuksia.

Oireita tuli kuitenkin vain aika-ajoin, eikä niihin osattu kiinnittää huomiota.

Lopulta fyysisten vammojen lisäksi alkoi ilmetä ongelmia myös psyykkisessä terveydessä. Räsäselle tuli masennusta ja syömisongelmia.

– Ne olivat oire monen vuoden ylirasituksesta. Oli ollut liikaa kaikkea ja se kuorma oli kasaantunut lukiosta asti, Räsänen toteaa.(Lähde: YLE)

https://yle.fi/urheilu/3-10806814

 

Lets be careful out there.

 

Juoksin maanantainan palauttavan lenkin, joka koostui mm. muutamasta niityllä juostusta kierroksesta. Sen lisäksi tein toisen palauttavan treenin, tällä kertaa istumalla. Siis soutaen.

 

Vedän tänään pitkähkön juoksutreenin + lihaskuntoharjoitteen ennen huomista ajoa.

 

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Arkistot