Rss Feed Facebook button

Jukka Viljanen

Palaverien saldoa

Tänään oli peräti kaksi yhteistyöneuvottelua. Se on aika hyvin yhdelle päivälle. Poikkeuksellista toisin.

 

Se ensimmäinen käytiin kotimaisen jättiyrityksen kanssa. Yrityksen johtoon kuuluva henkilö on tuttu, sillä hän oli pari vuotta sitten juoksukoulun valmennettava. Mielestäni palaveri meni mallikkaasti ja eiköhän sieltä tule jonkin sortin vastauskin marraskuun aikana.

 

Toisessa kokouksessa minulle esitettiin jo ihan konkreettinen yhteistyöehdotuskin ja se tietenkin ilahduttaa mieltä.  Kyseessä on iso kansainvälinen yritys, jonka arvot ovat hyvin lähellä vaatemerkki Patagoniaa.

 

Toiveessa on, että kaikki Running for the Arctic -kumppanit ovat selvillä jouluun mennessä.  Ei taida ihan toteutua….

 

 

Muutoksen lokakuu

Olin viime viikolla puhumassa OP:n järjestämässä ”muutoksen lokakuu” -tapahtumassa. Syy miksi olin kutsuttuna liittyy siihen, että OP oli yksi Duunikunto-ohjelman pääsponsoreista.

https://op.videosync.fi/muutoksen-lokakuu-ha

 

Paikalla oli myös valmennettavani Petra. Katsokaa oheisesta linkistä mistä kaikesta me lätistiin noin 20 minuutin ajan.

 

Running for The Arctic nettisivujen suunnittelu käynnistyy per heti. Sivuston ja logon suunnittelee Kari Koskinen, jonka palveluja olen käyttänyt aiemminkin. Kari on muuten yksi Nuuksion ja Bodomin polkujuoksutapahtumien perustajajäsenistä.

 

Tänään on lihaskuntotreenipäivä. Ehkä heitän kevyen lenkin sen perään.

 

 

 

 

Juoksija marssii vatsallaan

Täysi vatsa-hyvä mieli, niinhän se menee.

 

Seikkailureissuilla päivän kohokohta on ruokailu..tai siis ruokailut. Siellä kun aina nälkä.

 

Pohjoisnavalla ei ollut mitään syötävää. Kaikki oli jäässä. Sain puuroa, jossa oli rusinoita tai jotain muita papanoita. Vatsa ainakin toimi.

 

Etelänapamantereen perusleirissä oli taas ihan mielettömät safkat. Leirillä oli oma kokki, joka loihti kohtuu köyhistä aineksista mainioita aterioita. Ja tulihan siellä syötyä jouluateriakin, kun pikku tuiskut estivät lentoliikenteen.

 

Kylmissä olosuhteissa safkan laitto ja syöminen on ihan oma taiteenlaji.

 

Jäätiköllä aamupala on puuroainekset hieman jo haaleamaan veteen sotkettuna . Se vesi kun on edellisenä iltana keitettyä.

 

Ensi kerralla aion panostaa juoksun aikana tapahtuvaan ruokailuun entistä enemmän. Joku keitto vois tehdä terää.  Pidempiin pysähdyksiin ei ole mahdollisuutta, sillä lumessa juokseminen aiheuttaa voimasta hikoilua ja jo muutaman minuutin breikki aiheuttaa voimakkaan vilun tunteen.

 

Viikon ensimmäinen sonsoripalaveri meni oikein hyvin. Nyt vaan pidetään sormet ristisssä, että ko.yhtiöltä tulee myöntävä vastaus.

 

Keskiviikkona on kaksi samaan aiheeseen liittyvää miitinkiä.

Mäkivetoja

Tänään piti olla juoksuvapaata, mutta eipä sitten ollutkaan.

 

Olin nimittäin Juoksija-lehden kuvauksissa. Otimme ensiksi kuvia Swinghillillä. Se on Nuukiossa sijaitseva laskettelurinne.

 

”Yksi kerta vielä” on Anttilan Sepon (päätoimittaja) suusta useinmiten kuvauksissa kuultu lause. Tänään ”yksi kerta vielä” tarkoitti 30-40 ylämäkivetoa. Siinä hiki virtasi.

 

Sen jälkeen siirryimme erääseen toiseen kuvauskohteeseen. Sieltä avautui uskomattoman hieno maisema Nuuksion Pitkäjärvelle. Uskon, että saimme tänään aika pirun hyviä juoksukuvia.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ikämiehet rulettaa

Mitä enemmän mittariin tulee kilsoja, sitä enemmän teräsvaareista (ja neidoista) kertovat uutiset kiinnostavat.

 

Olen aiemmin kirjoittanut mm. 89-vuotiaasta ultrajuoksjasta, josta tehtiin myös dokumentti The hard way (löytyy youtubesta).

 

Luin just jutun 91-vuotiaasta starasta, joka teki ilmeisen kovan kiipeilysuorituksen, ainakin ikä huomioiden. Siitä lisää oheisesta jutusta.

 

http://theadventureblog.blogspot.com/2018/10/91-year-old-man-sets-new-record.html

 

Tämänkaltaiset uutiset vaan vahvistavat päätöstäni olla jäämättä seikkailijan duunista eläkkeelle. Voipi siis olla, että köpöttelen kasikymppisenä autiomaan halki. Sponsorina on Rollaattori-lehti ja joku vaippafirma.

 

Tulevalla viikolla on peräti kolme tärkeää tapaamista potentiaalisten sponsoreiden kanssa. Ensimmäinen niistä on jo maanantaina ja ne kaksi muuta keskiviikkona. Pitäkää peukkuja.

 

Juoksin lauantaina 2,5h ja tänään vedän suunnilleen saman setin.

 

 

 

Deetä

Meikäläinen on aika konservatiivinen lisäravinteiden suhteen. Kirjoitin reilu kymmenen vuotta sitten Juoksijaan kolumnin ”vitamiinicocktail”, jossa kerroin vitamiinien hyödyistä, mutta myös niiden ylettömään popsimiseen liittyvistä haitoista.

 

Esimerkiksi synteettinen E-vitamiini- liiallisesti nautittuna – voi aiheuttaa kaikenlaista ikävää.

 

D-vitamiinia alan käyttämään heti elokuussa koulujen alkaessa, sillä olen huomannut sen parantavan vastustuskykyä. Enkä ole muuten yksin näiden havaintojeni kanssa.https://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/d-vitamiini-parantaa-vastustuskykya-ja-vaikuttaa-geenien-aktiivisuuteen/

 

Oheinen Outside-lehden artikkeli antaa viitteitä siitä, että kestävyysurheilijat voivat saada D-vitamiinista lisähyötyjä.https://www.outsideonline.com/2339421/can-vitamin-d-boost-your-performance?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=facebookpost

 

Olen huomannut, että sinkillä on tärkeä merkitys flunssan ehkäisyssä. Söin aiemmin sinkkini tabletin muodossa, mutta nykyään otan sen mieluiten suihkeena.https://www.apteekkituotteet.fi/Apteekki-FluAcute-Zinc

 

Näitä vitamiineja otan myös ensi keväänä jäätikölle mukaan, siis deetä ja sinkkiä. Sen lisäksi mukaan lähtee mustikkajauhetta, jota voi sekoittaa puuron joukkoon.

 

Pakkaan mukaan myös pari purkkia hunajaa. Ne pitää vaan pakata useamman paksun sukan sisään, sillä jäätynyttä hunajaa on veemäistä lusikoida.

 

No kun ruokaan päädyttiin, niin Real Turmatin kuivasafkoja lähtee myös mukaan. Viimeksi söin kohtuu urakalla turskaa perunoilla-annoksia, jotka maistuivat melko hyviltä.

 

Nyt Turmatn valikoimasta löytyy myös poroa, jota aion ehdottomasti ennakkotestata. Meikäläinen kun ostaa kotiin vain luonnossa kasvanutta lihaa, niin voishan sitä samaa ruokavaliota noudattaa myös jäätiköllä.

 

Otamme matkaan myös itse kuivaamia safkoja, mutta me palataan tähän aiheeseen vielä monta kertaa ennen jäätikölle siirtymistä.

 

Loppuviikon kolmesta pitkästä lenkistä yksi on jo takana ja nyt olisi tarkoitus lähteä keräämään lisää (k-)ilometrejä.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Paketissa

Eilen näytettiin viimeinen jakso MTV3:n Duunikunto-ohjelmasta. Se kuvattiin pari viikkoa sitten Sipoonkorvessa, jossa duunikuntolaiset juoksivat 10-30 kilsan kisan. Finaalijakson voi katsoa ohjelman nettisivuilta.

 

Running for the Arctic -projekti etenee hyvin. Tässä kohdin on paikallaan kiittää  mm. Antti Siltalaa, Susanna Saikkosta, Kari Koskista, Mika Flinkiä, Miika ja Reetta Vuoriota, Kirsiä, Juha Rytköstä, tuotantoyhtiö Nouhauta ja Ulkoministeriön poppoota.

 

Projekti on ottanut vasta ensimmäiset askeleet, joten kiitoksia satelee vielä runsaasti seuraavan puolen vuoden aikana.

 

Treenikalenteriin on merkitty seuraavalle kolmelle päivälle kohtuullisen korkeita kilsamääriä. Nostan siis treenirimaa pikku hiljaa korkeammelle tasolle.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kyky selviytyä

Meikäläinen on myynyt erilaisia palveluja jo 1990-luvulta lähtien.

 

Melko usein kuulen vastapuolelta sanan ”ei”, Sitä ei sanota juuri noin töksäyttämällä vaan paljon nätimmin tai sivistyneemmin…

 

Kun sen ”ei ” -sanan kuulee tarpeeksi usein, niin siitä tulee ihan normijuttu.

 

Selviytymiskykyisyys liittyy optimismiin, kykyyn nähdä vaikeissakin asioissa myönteistä ja siihen, että näkee omat vaikutusmahdollisuutensa hankaluuksien keskelläkin.

 

Kuulin eräältä potentiaaliselta sponsorilta ei-sanan noin viikko sitten. En vetänyt ranteita auki. Kiitin heitä siitä, että olin saanut tulla esittämään asiaani ja olin tässä asiassa ihan vilpitön.

 

Resilienssi on myös sinnikkyyttä. Ei tänään on kyllä huomenna.

 

Resiliensssi tarkoittaa myös ongelmanratkaisukykyä. Niitä avuja tarvitaan retkikuntatyössä, sillä ongelmia tulee vähän väliä. Uskon, että oman resilienssikykyni on kehittynyt juuri näiden kokemusten kautta.

 

Ja tuleehan sponsorimaailmasta myönteisiäkin uutisia. Ensi viikolla minulla on kaksi tapaamista potentiaalisten yhteistyökumppanien kanssa.

 

Keskiviikon lenkki oli super-hieno. Sää oli ihan parasta mitä syksy voi tarjota. Jalat tuntuivat pikkuisen raskailta, mutta sellaisia tuntemuksia harjoittelu joskus tuo.

 

 

Ilmasto muuttuu….

…mutta muutummeko me?

 

Olen sen suhteen aika skeptinen. Yleensä muutokset tapahtuvat vasta kun on ihan pakko ja kriisi on päällä eli paskat tukevasti jo housuissa.

 

Viimeistään siinä vaiheessa syytetään joitain muita tahoja. Vahva veikkaukseni on, että poliitikkoja.

 

Olen lukenut muutaman jenkkiläisen ilmastotutkijan juttuja ja heidän mielestään olemme jo ohittaneet krittisen rajapyykin. Heidän (lyhyt) tulevaisuudenennuste on karu.

 

No, tämä olkoon minun kontribuutio viime päivien keskusteluun. Tulen kyllä jatkossain sivuamaan tätä aihetta, sillä seuraavan juoksun pääteema on arktinen ilmasto ja sen muuttuminen.

 

Jos hyvin käy, niin voin antaajossain vaiheessa  puheenvuoron grönlantilaisille ystävilleni, joiden elämään ilmaston muuttuminen vaikuttaa jo nyt.

 

Juoksin tiistaina 2,5h. Toisessa jalassa oli nastakenkä ja toisessa maastoikenkä Akasha.

 

Noin 25 kilsan lenkillä voiton vei maastokenkä, sillä osa reitistä kulki asvalttiteitä pitkin.

 

Lenkin tarkoitus olikin tutkia, miten kyseinen nastakenkä toimii kovalla alustalla. Metsässä ja poluilla nastakenkä pelittää hienosti..ja hiekallakin.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Running for the…

Arctic…verkkotunnus on nyt varattu eli yksi asia Todo-listalta on poissa.

 

Seuraavaksi pitää teettää asiallisen oloiset nettisivut ja myös logo. Niiden suunnittelu alkaa jo tällä viikolla.

 

TheAdventureblog kirjoitti tulevasta jäätikköseikkailusta jutun. Sivua ylläpitävä Kraig Becker on Facebook-kaverini ja sieltä hän tämän uutisenkin varmaan nappasi. Lehtimies on lehtimies….

https://theadventureblog.blogspot.com/2018/10/ultrarunner-to-attempt-greenland-ice.html

 

Pidin maanantaina lenkkivapaan. Minun oli tarkoitus lähteä metsään testaamaan nastakenkiä, mutta en sitten mennytkään.

 

Kuluva viikko noudattaa kaavaa 6+1 eli tästä seuraavat kuusi päivää eli tiistai-sunnuntai kuluu harjoitusten merkeissä.

 

Ja mikäs tässä on treenatessa, kun lämpöaalto palaa takaisin Suomeen.

Keskiviikolle on luvassa peräti 16 astetta.

Arkistot